دست نوشته های من

این وبلاگ بروز نخواهد شد... یا حق

۱۳ مطلب در آبان ۱۳۹۴ ثبت شده است

آیه ای از قرآن

«ان الله لا یغیر ما بقوم حتى یغیروا ما بانفسهم»

 این آیه، آب بسیار صاف و پاکى است که بر سر منتظرها

 آنهایى که به انتظار هستند که همیشه خدا از یک راه غیر عادى کارها را درست کند، مى ریزد. انتظار بیهوده نکشید.

 " ان"

 یعنى تحقیقا مطلب اینست

 تحقق و واقعیت اینست که هرگز خداوند اوضاع و احوال را به سود مردم عوض نمى کند

 «حتى یغیروا ما بانفسهم»

 مگر وقتى که خود آن مردم آنچه مربوط به خودشان است

 آنچه که در خودشان هست:

 اخلاق، روحیه، ملکات، جهت، نیات 

و 

بالاخره خودشان را عوض کنند.


/حماسه حسینی/مطهری

۲۸ آبان ۹۴ ، ۲۳:۲۰ ۳ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
ستاره روشن

همگی لیلی یک مجنونیم

ما نه سقراط، نه افلاطونیم ***منطق و فلسفه ی اکنونیم 

هر چه همرنگ جماعت بشویم ***باز هم وصله ی ناهمگونیم 

از تماشای انار لب رود ***سیر چشمیم ولی دلخونیم 

من و آیینه به هم محتاجیم ***من و آیینه به هم مدیونیم 

به طوافم مبر ای سرگردان ***ما از این دایره ها بیرونیم 


آن ها/ فاضل نظری


۲۷ آبان ۹۴ ، ۲۲:۵۶ ۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
ستاره روشن

روز خوب


گه گاهی مطالعات خرد خرد فلسفی داشتم ولی 

جسته و گریخته 

 گاهی یه کتاب 

همیشه دلم می خواست مطالعات مفصل و مدونی تو این زمینه داشته باشم 

امروز یه کتاب خریدم از علامه جعفری 

"فلسفه ی دین" 

قبلا از ایشون کتابایی خونده بودم

نثر قشنگی دارن 

به نظرم این شروع خوبیه برای 

مطالعات بعدی...

پ.ن: امروز روز بزرگداشت علامه جعفری بود و روز فلسفه، یه همایشی هم با حضور استاد دینانی بر گزار شده بود، اونجا بودم ولی فرصت نشد داخل سالن برم، اشکالی نداره به جاش یه کتاب از علامه خریدم ...


۲۶ آبان ۹۴ ، ۱۴:۴۳ ۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
ستاره روشن

کبوترانه

ما را کبوترانه وفادار کرده است، آزاد کرده است و گرفتار کرده است 

بامت بلند باد که دلتنگی ات مرا، از هر چه غیر تو بیزار کرده است 

خوشبخت آن دلی که گناه نکرده را،  در پیشگاه لطف تو اقرار کرده است 

تنها گناه ما طمع بخشش تو بود، ما را کرامت تو گنه کار کرده است

چون سرو سرفرازم و نزد تو سر به زیر، قربان آن گلی که مرا خوار کرده است


فاضل نظری/آن ها

۲۲ آبان ۹۴ ، ۰۱:۳۵ ۳ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
ستاره روشن

چالش های پیش روی نظریه تکامل

گاهی آنقدر بر روی مساله ای تاکید میشود

گاهی آنقدر بارها و بارها گفته میشود 

آنقدر ساده سازی می شود تا در ذهن همه رسوخ کند 

مانند قاعده ای بدیهی 

حال آنکه موضوع نه تنها بدیهی نیست... بلکه حتی قاعده و قانون در برخی شرایط برقرار هم نیست 

صرفا نظریه ای است که مدتها بر روی آن کنکاش شده 

و 

بارها و بارها در اثر بررسی نتایج و کشفیات به تناقض رسیده است 

"چالش های پیش روی نظریه ی تکامل"

کتابی است از 

"مصطفی پور نور علی"

که به بررسی به ترجمه ی برخی نوشته های پروفسور "هارون یحیی" 

در رابطه با تناقضات نظریه تکاملی می پردازد.

در ادامه در مورد کتاب بیشتر خواهم نوشت...

دریافت



۱۹ آبان ۹۴ ، ۲۱:۳۸ ۴ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ستاره روشن

شادی....

یادم نمیاد هیچ وقتی از شنیدن خبر خوشی در مورد کسی ناراحت شده باشم 

-حتی اگه شوکه شده باشم-


یادم نمیاد هیچ وقت از دیدن حس خوبی در کسی ناراحت شده باشم 

-حتی اگه برام غیر منتظره بوده باشه-


و همیشه با شنیدن خبرای خوب در مورد دیگران جزو اولین تبریک گوینده ها بودم 

و جز دعا کننده ها 


و این همیشه برام باعث افتخار بوده و هست 


.

.

.

به نظر میرسه برای دوست خوبم خبرای خوشی تو راهه 

از اعماق قلبم بهترین ثانیه ها رو براش آرزو می کنم

۱۲ آبان ۹۴ ، ۲۱:۲۷ ۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰
ستاره روشن

متشکرم

شکرگزار لحظه لحظه ی زندگیمون باشیم 


باز هم من زنده ام،آه ای خدا متشکرم!*** بازباران برغبارشیشه ها،متشکرم!


 بازهم بیداری وخمیازه وصبحی دگر،***دیدن آینه و نور و صدا،متشکرم!


 باردیگر میتوانم بوکنم از پنجره،****یاس های خیس رامتشکرم!


 گرچه دراین وقت پر،گهگاه یادت میکنم،*** خاطرم جمع است میبخشی مرا، متشکرم!


 منکه بی تسبیح وبی سجاده ام ،ازمن بگیر،

 این غزل ها رابعنوان دعا،متشکرم.


"حمید مصدق"


"

۰۸ آبان ۹۴ ، ۱۴:۵۳ ۲ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
ستاره روشن

آگاهی

فقط خداست که عالم به همه ی لحظه هاست 

وقتی اتفاقی می افته 

همه گمانه زنی می کنن و پیاز داغ قضیه رو زیاد می کنن 

ولی واقعیت اینه که 

حتی اگه ما اسناد به نظر موجهی هم داشته باشیم 

باز هم اونجا نبودیم 

و نمی دونیم واقعا چه اتفاقی افتاده 

....

چقدر کوچیکیم و ناتوان 

و پر مدعا

در برابر خداوند قادر و و بی انتها

۰۷ آبان ۹۴ ، ۲۲:۱۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ستاره روشن

تفاوت جهان بینی و ایدئولوژی

جهان‏بینى
جهان‏بینى به معناى نگرش کلى به هستى و انسان است، که پاسخ‏گوى سؤالات اساسى انسان مى‏باشد؛ از قبیل اینکه: 1- آیا جهان آفریدگارى حکیم و توانا دارد، یا خود به خود به وجود آمده است؟ 2- آیا جهان غایتى دارد و به سوى هدفى تعیین شده در حرکت است؟ 3- آیا انسان در اعمال و رفتار خود مختار و مسؤول است یا مجبور و فاقد مسؤولیت؟ 4- آیا انسان پس از مرگ نابود مى‏شود و مرگ به معناى فناى حیات آدمى و یا تغییر شکل حیات انسان است و آدمى حیاتى جاوداندارد؟ 5- اگر حیات آدمى جاودان است، نیکبختى و شوربختى در حیات پس از مرگ چگونه است و به چه عواملى بستگى دارد؟ جهان‏بینى‏ها به اعتبارات گوناگونى قابل تقسیم‏اند که مهمترین آنها عبارت است از:
الف) از جهت روش و متد:
از نگاه روش شناختى (Methodologic) جهان‏بینى به چهار دسته تقسیم مى‏شود:جهان بینى علمى، جهان بینى فلسفى، جهان بینى عرفانى و جهان بینى دینى (وحیانى).
ب ) از نظر محتوا:
از دیدگاه محتوایى جهان‏بینى به دو دسته تقسیم مى‏شود: الهى و مادى



ایدئولوژی
ایدئولوژیها و مکتبها زاده جهان بینیها هستند.

 ایدئولوژی یعنی مکتبی که بایدها و نبایدها را مشخص می‏کند.

مکتبی که انسان را به یک هدفی دعوت می‏کند و برای رسیدن به آن هدف راهی ارائه می‏دهد.

ایدئولوژی می‏گوید: چگونه باید بود؟ چگونه باید زیست؟ چگونه باید شد؟ چگونه باید ساخت؟ (از ماده سازندگی)؛ یعنی خود را چگونه باید بسازیم؟ طبق چه الگویی باید بسازیم؟ جامعه خودمان را چگونه باید بسازیم؟ ایدئولوژی به این امور پاسخ می‏دهد، می‏گوید: این چنین باش، این چنین زندگی کن، این چنین بشو، اینچنین خود را بساز، این چنین جامعة خود را بساز. اینها همه «چرا» دارد؛ تو میگویی اینچنین باش، چرا باید اینچنین باشم و آنچنان نباشم؟ میگویی این چنین زندگی کن، چرا این چنین زندگی کنم؟ چرا آنچنان زندگی نکنم؟ میگویی اینچنین بشو، اینچنین خود را بساز، اینچنین هدف انتخاب کن؛ این چراها را «جهان بینی» پاسخ می دهد، می گوید: وقتی من می گویم اینچنین باش، چون هستی این چنین است، ساختمان جهان اینچنین است، انسان چنین موجودی است، جامعه چنین حقیقت و ماهیتی دارد، چنین قوانین و سننی دارد، روان انسان چنین هویّت و چنین قوانین و سنتی دارد، جهان اینچنین یا آنچنان است. جهان بینی به ما خبر می دهد از [اینکه] چه هست، چه نیست، چه قانونی بر جهان و بر انسان حاکم است، چه قانونی بر جامعه حاکم است، حرکتها به سوی چه جهتی است، طبیعت چگونه حرکت دارد و اصلاً هستی چیست. هر طور که ما در مورد جهان بینی فکر کنیم ناچار ایدئولوژی ما تابع جهان بینی ما خواهد بود؛ مثلاً امکان ندارد که انسان جهان را ماده محض بداند و انسان را مادی محض، ولی برای زندگی در جهان جاوید هم فکر کند که اگر می خواهی سعادت جاوید داشته باشی چنین و چنان باش؛ دیگر سعادت جاویدی در کار نیست. این است که می گویند ایدئولوژی زاده جهان بینی است. جهان بینی به منزلة زیر بنای فکر است و ایدئولوژی به منزلة رو بنا؛ یعنی در یک دستگاه فکر و اندیشه، جهان بینی حکم طبقة زیرین و ایدئولوژی حکم طبقه روئین را دارد که بر اساس آن و بنا بر اقتضائات آن ساخته شده است. اگر بخواهیم به تعبیر علمای قدیم خودمان بیان کنیم، باید این طور بگوییم که ایدئولوژی حکمت عملی است و جهان بینی حکمت نظری؛ حکمت عملی زادة حکمت نظری است، نه حکمت نظری زاده حکمت عملی. مجموعه آثار شهید مطهری ج13 ـ مسئله شناخت،شهید مطهری به نقل از سایت تبیان

۰۱ آبان ۹۴ ، ۲۳:۴۶ ۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ستاره روشن

ایدئولوژِی

برخی از دوستان فکر می کنند دین ایدئولوژیک نیست

و ایدئولوژی نداره 

 مفهوم ایدئولوژی در قرن های اخیر به دلیل تشکیل احزاب افراطی  تخریب شده 

و هجمه های زیادی به اون  وارد هست 

ولی واقعیت اینه که ایدئولوژی داشتن موتور محرکه ای هست که می تونه بسیار موثر باشه 

و دین به عنوان برنامه ی جامع زندگی 

با در نظر گرفتن این موضوع که خلقت بیهوده نیست 

دارای خط مشیی هست که میشه از اون به عنوان یک ایدئولوژی همراه با جهان بینی یاد کرد.

اما ایدئولوژی با جهان بینی تفاوت هایی دارن 

 در پست بعدی رابطه ی این دو مقوله ذکر میشه...



۰۱ آبان ۹۴ ، ۱۴:۳۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ستاره روشن